Waarom is mijn variabele termijnbedrag hoger dan ik had gezien op de prijsvergelijker?
De prijsvergelijkers tonen niet het maandelijkse termijnbedrag, maar tonen de gemiddelde kosten per maand. Dit doen ze door de verwachte jaarkosten te delen door 12. Ook een eventuele cashback wordt daarin meegenomen. Die cashback ontvang je uiteraard pas na een jaar (of na einde contract) en deze is daarom niet meegenomen in onze maandelijkse termijnfactuur.
Daarnaast is het mogelijk dat bij een zeer laag verwacht stroomverbruik, de vermindering energiebelasting (belastingkorting op stroom) groter is dan de verwachte verbruikskosten voor stroom. Op jaarbasis krijg je voor stroom dan inderdaad geld terug.
Op onze termijnfacturen rekenen we echter een minimumbedrag van €5 per maand per aansluiting. Mocht je op jaarbasis dus geld terugkrijgen door de vermindering energiebelasting en de lage verbruikskosten voor stroom, dan wordt dit op de jaarrekening verrekend en niet al op de maandelijkse termijnfactuur.
Ook is het mogelijk dat het door jou opgegeven verwachte jaarverbruik niet overeenkomt met de verwachtingen van de netbeheerder of het werkelijke energieverbruik. In die situaties is het mogelijk dat we een aanpassing doen aan het termijnbedrag om te voorkomen dat er een grote afrekening moet plaatsvinden op de jaarrekening. Wanneer wij dit verbruik aanpassen wordt je hierover geïnformeerd via de mail.