Wat is netcongestie?
In de winterperiode is er afnamecongestie op het net. Dit betekent dat er in een bepaald netgebied meer stoom door de kabels heen moet dan waarvoor ze eigenlijk gemaakt zijn, zie het als een file op de snelweg. Doorgaans gebeurt dit tussen 16:00 en 21:00, momenten waarop mensen thuiskomen, er geen zonproductie meer is en overal elektrische auto’s aan de lader gaan. Als gevolg kunnen netbeheerders minder nieuwe woningen, bedrijven en duurzame installaties aansluiten. Omdat het uitbreiden van het elektriciteitsnet jaren duurt, zijn slimme oplossingen (zoals netcongestiesturing) nodig om de beschikbare capaciteit beter te benutten.